User research

Als expert in user research focust DiepbiZniZ  op het begrijpen van gebruikers, hun wensen en behoeften en waarom zij bepaalde beslissingen nemen. Om dat aan de weet te komen gebruiken we observatietechnieken zoals contextual interviews en andere methodieken zoals card sorting, persona’s, enquetes en taak analyses.


Als je meer wilt weten, neem dan contact op met Robert-Jan van Diepen op 06 - 266 40 790

 

Card sorting

De card sorting methodiek helpt om inzicht te krijgen in welke onderwerpen / menu-items op je site volgens gebruikers bij elkaar horen. In een sessie worden de onderwerpen op kaartjes geschreven waarna een groep gebruikers de onderwerpen bij elkaar legt waarvan zij vinden dat deze bij elkaar horen. Hierdoor ontstaat een logische navigatiestructuur die aansluit bij de gebruiker. Card sorting is ook prima online uit te voeren. DiepbiZniZ heeft veel ervaring met zowel online als offline card sorting.

Persona's

Als je inzicht wil in wie je belangrijkste doelgroepen zijn op je website, dan ga je persona’s maken.  Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek brengen we in beeld wie de bezoekers op je site zijn. Welke wensen, behoeften, motieven hebben zij en wat zijn hun doelen.
Persona’s geven designers context, inspiratie en input om optimale user flows te bedenken omdat ze precies weten wat een echte gebruiker komt doen op de website.  Persona’s zijn dus onmisbaar om de beste user experience te creëren.

Focus groups

Als je wilt weten wat de attitudes, overtuigingen, wensen en reacties op concepten en ideeën zijn, dan zijn focus groups zeker aan te raden. Het geeft je richting en gevoel bij datgene wat er gecreëerd is of moet gaan worden. Meestal worden 5 tot 10 ‘gebruikers’ uitgenodigd. DiepbiZniZ heeft een lange staat van dienst in het leiden van focus groups. Wij zorgen voor een dynamisch proces zodat het maximale uit een groep wordt gehaald.

Contextual interviews

Wat kan je leren van contextual interviews? Als je wilt weten wat gebruikers precies doen en hoe ze dat doen, dan zijn contextual interviews aan te raden. Je ziet gebruikers in hun eigen omgeving met hun eigen devices werken zoals ze dat normaal ook altijd doen.  Als resultaat worden de volgende vragen beantwoord:

 Welke issues komen ze tegen?

 Welke devices gebruiken ze (pc, laptop, smartphone of tablet)?

 Wat is hun work around op hun device?

 Welke voorkeuren wat betreft muis en keyboard?

 Hoe is de internetverbinding?

 Hoe lang duurt het voordat ze een veelvoorkomende taak uitvoeren?

 Zijn er mensen in de buurt die kunnen helpen om de taak uit te kunnen voeren?

Contextual interviews kunnen gecombineerd worden met usability testing door een aantal taken te laten uitvoeren die ze zelf willen doen en een aantal die wij hebben bedacht.

Individuele (single) interviews

Het is ideaal om een aantal single interviews af te nemen bij de doelgroep bij de start van een redesign van je site om de doelstellingen opnieuw helder te krijgen of bij het ontwikkelen van een compleet nieuwe site. Je krijgt inzicht in wensen, behoeften en ervaringen die ze al hebben en waarom ze naar jouw site komen.  Je kunt zelfs je ideeën checken of content laten kiezen die zij zouden willen zien. 

Online enquête

Om van een grote groep mensen snel en waardevolle input te krijgen over je website zet je een online enquête live.  Door een gericht aantal vragen krijgen we antwoord op:

 Wie bezoekt je website?

 Welk doel willen ze bereiken op je website?

 Welke zoekwoorden gebruiken ze?

Je enquête is kort en bondig omdat we de juiste vragen stellen en bezoekers deze willen beantwoorden. Afhankelijk van wat je wilt weten, stellen we samen een enquête op.

Taakanalyse

Om aan de weet te komen welke taken gebruikers op je website willen uitvoeren doen we een taakanalyse. Deze analyse maakt inzichtelijk of je navigatiestructuur en/of interne zoekmachine verbetering behoeft. Door gebruikers te observeren als ze hun taken proberen uit te voeren zien we precies hoe ze dat doen en of ze hun doel bereiken. 

Een taakanalyse helpt je te begrijpen:

 Welk doel gebruikers willen bereiken?

 Wat gebruikers doen om hun doel te bereiken?

 Hoe de workflow eruit ziet om de taken uit te voeren?

Wanneer een taakanalyse uit te voeren?

Als je besluit om je website te redesignen of juist helemaal opnieuw te beginnen is een taakanalyse aan te bevelen omdat je dan:

 Website requirements kunt verzamelen

 Je contentstrategie en sitestructuur kunt ontwikkelen

 Veel makkelijker kunt wireframen en prototypen 

 Weet wat je moet gaan usability testen

Benieuwd wat jouw gebruikers nu echt willen?

We helpen je graag om de juiste inzichten te verkrijgen.

of bel 06 266 40 790